OLED
بــــــــــ روز
با ما بــــــ روز باشید ، نرم افزار،سخت افزار،شـبکه،فناوری اطـلاعات،اینترنــت

 
تاريخ : جمعه 5 اسفند 1390برچسب:,

 z_twitter z_fb 

 Zoomit.ir RSS OLED

 

 OLEDكه مخفف كلمه  Organic Light Emitting Diode است به دسته اي از LED ها گفته مي شوند كه به صورت Organic يا مجموعه اي در كنار يكديگر قرار داده شده اند. اين OLED ها نياز به نور پس زمينه نداشته و خود صفحه نمايش را تشكيل مي دهند.

مروري بر LED Backlight

 

در مباحث قبلي در مورد نور پس زمينه  LED صحبت كرديم. نور پس زمينه LED كهLED Backlight  نيز خوانده مي شود، نوري است كه به پنل LCD تابيده مي شود. تلويزيون هايي كه امروزه با نام LED فروخته مي شوند ، در واقع همان LED Backlight يا LCD با نور پس زمينه LED هستند. بنابراين تفاوت اين LED  ها با LCD در نحوه تابيدن نور است. در LCD نور از طريق لامپ هاي CCFL  تامين مي شود و در LED ها از طريق لامپ هاي LED .  بنابراين تاكيد مي كنيم كه در نوع پنل LCD و LED تفاوتي وجود ندارد و تنها نحوه تابيدن نور متفاوت است. LED Backligh  نيز انواع مختلف دارد كه در اين قسمت مفصلا در مورد آنها توضيح داده شده است.

زين پس به جاي LED Backlight مختصرا از كلمه LED استفاده مي كنيم.

OLED چيست و چه تفاوتي با LED  دارد؟

OLED

OLEDكه مخفف كلمه  Organic Light Emitting Diode است به دسته اي از LED ها گفته مي شوند كه به صورت Organic يا مجموعه اي در كنار يكديگر قرار داده شده اند. اين OLED ها نياز به نور پس زمينه نداشته و خود صفحه نمايش را تشكيل مي دهند. OLED ها در نمايشگرهاي تلويزيون ، مانيتور كامپيوتر ، ساير وسايل قابل حمل و سبك همچون موبايل و تبلت ، ساعت و ... استفاده مي شوند. از آنجايي كه نمايشگر هاي OLED  نيازي به نور پس زمينه ندارد، مي توانند رنگ مشكلي عميقي ايجاد كنند. اين نمايشگر ها همچنين باريك تر و سبك تر از پنل هاي كريستال مايع (LCD) يا LED backlight ها باشند. نمايشگر هاي OLED كنتراست بيشتري نسبت به LED Backlight  و LCD خواهند داشت.

AMOLED چيست و تفاوت آن با OLED چيست ؟

براي اينكه اين مجموعه LED ها خود بتوانند تصوير را تشكيل دهند بايد آدرس دهي شده باشند. طبق آدرسي كه هر LED دارد به وي فرمان خاموش يا روشن شدن داده مي شود. نمايشگر هاي OLED به دو روش آدرس دهي مي شوند: Passive و Active

در روش آدرس دهيActive یا (Active Matrix OLED) ، يك ترانزيستور براي خاموش و روشن كردن هر پيكسل نياز است. به همين علت ساختن سايز هاي بزرگ و رزولوشن هاي بالا توسط AMOLED  ها مقدور است.

AMOLED

تكنولوژي AMOLED  برق و هزينه كمتري براي كاربران دارد و براي تهيه پنل ها در سايز هاي بزرگ، از اين تكنولوژي مي توان استفاده كرد.

از جمله مزاياي AMOLED  ميتوان موارد زير را نام برد:

  • Refresh Rate سريع
  • مصرف برق كم
  • زمان پاسخ دهي كم
  • نمايش رنگ مشكي عيق

ايرادات AMOLED  را نيز مي توان به صورت زير نام برد:

  • مشاهده يك نمايشكر AMOLED  در نور آفتاب يا محيط هاي پر نور مشكل ساز خواهد بود. البته Super AMOLED  سامسونگ كه در ادامه آن را معرفي خواهيم كرد اين مشكل را با كاهش فاصله بين لايه هاي صفحه نمايش ، كم كرده است.
  • مواد موجود در نمايشگر هاي AMOLED  پس از مدتي كيفيت اوليه خود را از دست مي دهند.
  • تقاضاي كنوني براي AMOLED ها بالاست و توليد آنها كم است. چرا كه كارخانه هاي توليد كنندهاين صفحه نمايش ها زياد نيستند.

تفاوت OLED  و AMOLED در چيست؟

به گفته سامسونگ تفاوت اساسي بين اين دو دسته وجود ندارد. Active Matrix تنها يك متد جديد براي آدرس دهي به پيكسل هاي جداگانه است.

Super AMOLED چیست و مزیت آن نسبت به AMOLED چیست؟

super-amoled

تاکنون آموختیم که برای ساخت پنل های بزرگ (مثلا تلویزیون 40 اینچ) مي توان از تكنولوژي هاي OLED يا AMOLED استفاده  كرد. ولی AMOLED ها یک ایراد بزرگ دارند و آن نیز ضعف نمایش تصاویر در محیط های پر نور است. چراکه AMOLED ها رفلکس نور بالایی دارند.

تکنولوژی جدیدی که با تکنولوژی های به کار رفته در پنل های قبل تفاوت دارد سیستم Super AMOLED است. در این سیستم که اصولا برای گوشی های موبایل استفاده می شود سیستم لمسی با سیستم نمایش صفحه تلفیق شده است. زمانی که سیستم AMOLED برای گوشی موبایل استفاده می شود، سیستم لمسی آن به صورت یک لایه جداگانه روی آن قرار می گیرد. در صورتی که در Super AMOLED این دو تکنولوژی در هم آمیخته شده اند. اولین کمپانی که این قبیل صفحه نمایش ها را تولید کرده است سامسونگ است. این کمپانی با ارائه گوشی های Samsung Wave  توانست AMOLED را به خوبی معرفی کند.

super-amoled_0

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید در AMOLED ها لایه های OLED و لایه صفحه لمسی از هم جدا هستند در صورتی که در Super AMOLED این لایه ها تلفیق شده اند.

در مقایسه با AMOLED ها می توان مزایای زیر را برای Super AMOLED در نظر گرفت:

  • صفحه نمایش 20% روشن تر
  • بازتاب نور 80% کم تر
  • حفظ انرژی 20% بیشتر

samsung-super-amoled

تصویر بالا مقایسه گوشی های Samsung  با صفحه Super AMOLED و iPhone با صفحه LED backlight است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط علی اکبر عبــادی


بامابـــ روز باشید

طراحی سایت